میتوانیم خودمان سوره را برای بچهها بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان در کلاس بخواند، یا ما بخوانیم و بچهها تکرار کنند.[1] یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، میتوانیم فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم:
- در حالی که روی تخته چهره یک کودک خندان را میکشیم از بچهها بخواهیم سوره مسد بخوانند؛ یا میتوانیم ابتدا تصویر را بکشیم سپس به بچهها بگوییم خشونت و بداخلاقی هم به خود انسان و هم به دیگران آسیب میرساند؛ به همین دلیل ما باید مثل تصویر این کودک، همیشه خوشاخلاق و خندهرو باشیم. پس از این گفتگوی کوتاه، سوره را با هم بخوانیم.
- از بچهها بخواهیم چند آسیبی را که میشناسند نام ببرند؛ سپس سوره را جمعخوانی کنیم.
- از بچهها بخواهیم یک دندان کرم خورده را نقاشی کنند و بعد سوره را بخوانند.
- و … .
[1] در این شیوه بهتر است عبارتها کوتاه باشد تا دانشآموزان کلاس دوم به راحتی از پس تکرار آنها برآیند.